LiCon-AT logo
020 155 0060
Kirjastonpuisto, Riihimäki

Riihimäki tarjoaa puistossa kävijöille elämyksiä

Riihimäen kaupunki toteutti rohkean puistovalaistuksen ja tarjoaa nyt uudistetussa Kirjaston- ja Lounaspuistossa elämyksellisyyttä. Asukkaat pääsevät nauttimaan tunnelmallisen yleisvalaistuksen lisäksi myös ääni-, kuva- ja valoteoksista.

360° videon alussa ja lopussa näkyy Kirjastonpuiston perustilanne. Viestinnän historiasta kertova valo-, ääni- ja kuvateos on kohdassa 1:10 -5:10. Lisää teoksesta artikkelin lopussa.

LiCon-AT suunnitteli Riihimäen Lounaspuiston perinteisen puistovalaistuksen ja Kirjastopuiston muuttuvan teoskokonaisuuden. Työ sisälsi konsepti-, sähkö-, AV- ja rakennussuunnittelun, Kirjastopuiston perusvalotilanteen, sekä pimeällä kaudella tasatunnein käynnistyvän valo-, ääni- ja kuvateoksen. Haastetta kokonaisuuden suunnitteluun toi budjetti. Puistojen koko tekniikka suunniteltiin tavallisella puiston valaistusbudjetilla ja ainoastaan teoksien tekoon saatiin lisäksi kaupungin taiderahaa.

Lounaspuisto

Lounaspuisto, Riihimäki

Lounaspuiston sydän on puiston keskellä oleva pelialue, jossa on enemmän valoa kuin muualla puistossa. Pelialueen valot näkyvät kaikista suunnista puistoa lähestyttäessä, jolloin kulku puistoon saavuttaessa on valo kohti.

Lounaspuiston vanhaa puustoa karsittiin ja uusia taimia istutettiin, jolloin epäsuorat 3000K valaisimet luovat pehmeän ja häikäisemättömän valaistuksen nurmialueilla ja puistokäytäville. Valaisimet asennettiin Junailijankadulta lähtevän kaarevan puistokäytävän viereen, päätyen valaisemaan Kauppakadun puoleisen pöytäalueen. Näin ne luovat selkeän pimeän ajan muodon ja rytmin puiston keskelle. 3,5m korkeat kartiopylväät sulautuvat saumattomasti valaisimiin soviterenkaan ansiosta ja luovat viimeistellyn kokonaisilmeen. Matala asennuskorkeus antaa intiimin tunnelman puistokäytävälle ja pöytäalueelle.

Puistovalaisimet antavat vähän valoa myös pelialueelle ja pehmentävät pelialueen toiselta puolelta suunnattuja tehokkaampien valaisimien luomia varjoja. Pelialueen 3000K kohdevalot ovat kahdessa 7 m korkeassa pylväässä aivan pelialueen reunalla, jotta valon suunta saatiin riittävän jyrkäksi. Häikäisyä ehkäisee myös valaisimien syvät heijastimet ilman linssejä. Pingispöydälle ja petankkikentälle kohdistuu valoa neljästä suunnasta, joten jos ei nyt ihan MM-kilpailuja, niin ainakin piirimestaruuksia siellä voidaan ratkoa.

Kaikkia Lounaspuiston valaisimia ohjataan DALI:lla, kuten myös toisesta pelialueen korkeasta pylväästä nuorisopenkin viereen projisoitua viivastokuviota. Kuvio jäljittelee kivetyksille tehtyjä mustia viivoja ja antaa nuorisolle hauskan selfie valaistuksen. Ja kun kännykästä loppuu virta, niin puisto tarjoaa pari valaisinpylväisiin sijoitettua pistorasiaa latausta varten. Ja voihan sähköpisteitä käyttää myös tapahtumissakin.

Kirjastonpuisto

Kirjastonpuisto, Riihimäki

Kirjastonpuistosta tehtiin valoilla ja äänentoistolla muuttuva ja ohjelmoitava elämys- ja taidepuisto. Laitteistolla saadaan koko puiston alue elämään kirjaston julkisivua myöten. Puistoon voidaan suunnitella hetken kestäviä sykähdyttäviä valo- ja ääniteoksia, sekä rauhallisia perustilanteita. Kaikki tilanteet saadaan ohjelmoitua toimimaan haluttuina päivinä ja kellonaikoina. Ohjelmointi tehdään DMX-valonohjaimeen, joka ohjaa DMX-ohjattuja valaisimia ja muuntimen kautta DALI-ohjattuja valaisimia. Valonohjain käskee myös mediasoitinta, johon ääniteos on tallennettu. Nämä, sekä äänentoiston esi- ja päätevahvistimet on asennettu puiston sähkökeskuksen lämmitettyyn osioon. Esivahvistimeen voidaan tarvittaessa kytkeä myös mikrofoni, jos puistossa halutaan julkaista vaikka uusi kirja ja haastatella kirjailijaa.

Viisi eri puolilla puistoa olevaa puuta valaistaan Y-haaraisista erikoispylväistä RGBW-valaisimilla. Kolmesta pylväästä projisoidaan valoviivat maahan puistokäytävien yli. Valoviivat tekevät tilasta mielenkiintoisemman ja jäljittelevät kivetyksien mustia kivestä kuvioituja viivoja. Yhden pylvään päässä on myös pistorasia, josta saadaan helposti sähköä, vaikka tapahtuman tai kausivalaistuksen lamppuroikalle.

Erikoispylväiden keskitolppiin on sijoitettu myös 6,5” ulkokäyttöön tarkoitetut koaksiaalikaiuttimet. Kaiuttimet on suunnattu puiston keskelle, jossa ääniteokset toimivat parhaiten. Puiston äänentoistojärjestelmällä voidaan toistaa koko Kirjastopuiston alueella musiikkia, puhetta ja erilaisia tehosteääniä ja ne saadaan synkronoitua valojen kanssa. Kaiuttimien pieni koko häivyttää ne huomaamattomiksi, mutta se tarkoittaa myös matalien taajuuksien puutetta, joten diskoa näillä ei puistoon tehdä.

Kirjaston edusta valaistaan pollareilla, joista 3000K valonlähde ei näy suoraan, vaan valo kohdistuu vain alaspäin. Näin pollarit eivät häiritse kirjaston näkymää, mutta luovat kotoisan tunnelman alueelle ja antavat lukuvaloa penkeillä istujille. Alueen keskellä olevan penkin alla hohtaa penkin mittainen DMX-ohjattava RGB-valonauha, jolla saadaan valkoisen lisäksi kaikki värit maahan penkin alle.

Kirjaston seinän kuviot projisoidaan 6000 lumenin projektorilla. DMX-ohjattavaan projektoriin voidaan ladata kuusi gobokuvaa ja näitä kuvia pystytään lisäksi värjäämään ja tekemään eläviksi erilaisilla liikkuvilla efekteillä.

Kirjaston pääsisäänkäynnin vasemmalla puolella on seiniä neljässä eri tasossa. Näiden eri tasojen valaisu luo hienosti kolmiulotteisuutta ja syvyyttä. Seiniin valaistaan valokaistaleet kapeakiilaisilla lineaarisilla valaisimilla ylhäältä alaspäin. Valot on asennettu katolle, jolloin valo saadaan alkamaan aivan seinän yläreunasta. Valot tulevat varsilla 30cm irti seinäpinnasta, joka havaittiin sopivaksi koevalaistuksessa. Näin seinän laattarakenne tulee esiin, mutta seinän epätasaisuudet eivät. Valon värilämpötilaa ja himmennystä ohjataan DMX:llä ja ne saadaan näin mukaan eläviin teoksiin. DMX-kaapelointia ei voitu tehdä kirjaston katolle, joten puistokeskukselta DMX-signaali lähetetään valaisimille langattomalla RF-tekniikalla.

Kirjastonpuisto, Riihimäki Kirjastopuistossa oleva Riihimäen kenttätykistöperinteiden 1914-1959 muistomerkistä tehtiin valoteos. Y-haarapylvääseen asennettiin goboprojektori, jolla tykkiin ja sen jalustaan projisoidaan vihreä yötähtäimen kuvio. Teos kertoo, että sodassa on aina vähintään kaksi osapuolta. Se herättää ihmisiä ajattelemaan aseiden ja sodan merkitystä, sekä maailmalla jatkuvien sotien aiheuttamaa hätää ja kärsimystä.

Perusvalotilanne

Kirjastonpuisto, Riihimäki

Kun kyse on Kirjastonpuistosta, niin ei ollut ihme, että asiakas päätyi eri vaihtoehdoista kirjapainoteemaan ja teoksen aiheeksi valikoitui viestinnän historia. Kirjapainotaidon keksijänä pidetään kultasepän taustan omaavaa Johannes Gutenbergiä, joka keksi käyttää irtokirjaimia. Tämä teki kirjapainosta ja tiedon monistamisesta nopeampaa ja edullisempaa, joka nopeutti lukutaidon ja yliopistojen kehitystä.

Kirjaston kelloseinään projisoitiin pelkistetty fraktuura kirjasimen K-kirjain, joka symboloi kirjastoa, kulttuuria, kieltä, kansaa ja vaikka mitä muuta. Lisäksi kirjain näyttää erehdyttävästi R-kirjaimelta, joka sattuu erinomaisesti myös rautatiestä tunnettuun Riihimäkeen. Puiston puut värjättiin kultaisiksi arvokkuuden ja Gutenbergin historian mukaan. Lisäksi kirjaston vasemmat seinät ja keskipenkin alus valaistiin sopivan sävyisellä valkoisella kokonaisuuteen istuvasti. Kulkuväylien valoviivat, pollarivalot ja tykin valo ovat myös päällä.

Viestinnän historiasta kertova valo-, ääni- ja kuvateos

Elämän ja ihmisten kehitys maapallolla on pitkälle viestinnän ansiota. Puhetaito, savumerkit, kirjoitus, kirjapaino ja nykyinen sähköinen viestintä ja sen ähky. Kehitys on selkeä, mutta mitä otetaan teokseen mukaan ja miten ne saadaan viestittyä puiston kävijöille. Teoksen pitää ottaa myös kantaa ja laittaa ihmiset ajattelemaan. Teoksesta tehtiin selkeä tarina perinteisellä draaman kaarella, joka kuitenkin jättää vähän myös tulkinnanvaraa.

Teos kertoo viestinnän historian luolaihmisen puheesta langattomaan digitaaliviestintään. Teoksen nimi on Lähetys, joka viittaa historiassa kirjelähetyksiin ja kirkon lähetystyöhön, jolla oli iso merkitys painetun sanan leviämisessä. Teos ja nimi ottavat kantaa hektisen maailman suoriin lähetyksiin, ääni-, kuva- ja videoviestien tulvaan. Se käy läpi merkittävimmät tavat kauko- ja joukkoviestinnästä kirjekyyhkyistä internettiin ja alleviivaa sen, että ollaan Riihimäellä. Mutta miten lehmä liittyy tähän kaikkeen? Se selviää menemällä puistoon jollakin tasatunnilla.

Projektin toteuttivat

Teos- ja valaistussuunnittelu
Esa Horttanainen, LiCon-AT Oy

Sähkösuunnittelija
Janne Seppälä, LiCon-AT Oy

Maisemasuunnittelija
Jenna Pelttari, Pihaus Oy

Tilaaja
Riihimäen kaupunki

Lounaspuiston valaisimet
Focus, iGuzzini

Efektiprojektori
Martin

Puiden värivalot
WE-EF

Valoviivat
iGuzzini

Pollarit
Bega

Seinien valaisimet
iGuzzini

Tykin projektori
WE-EF

Penkin alavalo
Osram

Ohjausjärjestelmä
ETC ja LumenRadio

AV-laitteisto
Brightsign, Audac, Crown ja JBL

Valaisinpylväät
Tehomet